کد مطلب:284740 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:263

دعوت به سوی امام عصر
وظیفه وجدانی و ایمانی هر انسان، نجات همنوع خویش از گمراهی و ضلالت است. و به گواهی حضرت عسكری علیه السلام هر كه بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است. [1] .

بنابر این، آنان كه امام زمان خویش را شناخته اند و به حضرتش ایمان دارند، وظیفه شناساندن هم بر دوش می كشند. سلیان بن خالد گوید: به حضرت صادق علیه السلام عرض كردم: خانواده ای دارم كه سخن مرا می پذیرند. آیا آنها را به این امر (آیین) دعوت كنم؟ آن حضرت فرمود:



[ صفحه 16]



آری، خدای عز و جل در كتابش فرماید: یا ایها الذین آمنوا قوا انفسكم و اهلیكم نارا وقودها الناس و الحجاره: [2] ای كسانی كه ایمان آوریده اید خود و خانوداه تان را از آتشی حفظ كنید كه سوخت آن مردم و سنگها باشند. (الكافی 211:2) عالمان و خادمان اهل بیت علیهم السلام نیز در این راه رسالت بس سنگینی بر دوش دارند. زیرا كه آنان شمع به دست گرفته و عهده دار راهبری مردم در عصر غیبتند. عالم ربانی و فقیه صمدانی آیت الله میرزا مهدی اصفهانی (1365 ق) كه از جمله شیفتگان و باریافتگان آستان امام زمان علیه السلام در نامه ای به شاگرد خود آیت الله شیخ محمد باقر ملكی میانجی [3] نخستین وظیفه



[ صفحه 17]



عالمان را باز كردن در خانه اهل بیت علیهم السلام به روی شیعه می داند و توصیه می كند كه آنان در موضوع امامت و كمالات حضرت ولی عصر علیه السلام سخن برانند تا مردم گرفتار ناپاكان نشوند. او در بخشی از نامه اش می نویسد: اوصیك - یا اخی - ثم اوصیك بدعوه الناس و توجیه قلوبهم و السنتهم الی امام زمانهم و ملاذهم صلوات الله علیه. تو را - ای برادر - سفارش می كنم، و باز هم سفارش می كنم كه مردم را به سوی امام زمانشان و ملجا و پناهشان - صلوات الله علیه - دعوت كنی و دلها و زبانهاشان را به او متوجه سازی.



[ صفحه 18]




[1] كمال الدين 409:2، كفايه الاثر:292.

[2] تحريم 6:66.

[3] نامبرده از عالمان و محققان عصر حاضر در حوزه علميه قم بوده، داراي گواهي فقاهت از استاد ارجمندش آيت الله ميرزا مهدي اصفهاني مي باشد. مهمترين آثار چاپي ايشان از اين قرار است: مناهج البيان في تفسير القرآن، توحيد الاماميه، بدايع الكلام في تفسير آيات الاحكام. از فرزند فاضل و برومند ايشان آقاي علي ملكي كه تصوير نامه مشار اليه را در اختيار اين بنده نهادند سپاسگزارم.